In English / American-english

 

« Toward a generative Model of Filmic Discourse », in The Film Spectator. From Sign to Mind, éd. par Waren Buckland, Amsterdam University Press, 1995

 

« Poetic Verticality, The Sylvia Plath Trilogy by Sandra Lahire », Experiments in Moving Image, catalogue. EpiGraph Publications Limited, 2004

 

« On some atmospheric relations between French philosophy

and contemporary art », colloque co-organisé par Florida

Atlantic Univerity (Center for Body, Mind and Culture) et l’Université de Paris I (Laboratoire d’esthétique théorique et appliquée), Philosophy and Contemporary Art : Revisiting the French Connection, 3-4 décembre 2007, ed. Richard Shusterman : http://www.fau.edu/bodymindculture/2007_Conferenc.php

 

« The Effects of Visual Arts Education », direction de session du Symposium européen et international de recherche du Centre Georges Pompidou publié sous le titre Evaluating the Impact of Arts and Cultural Education, Paris, La documentation française, Centre Pompidou, 2008

 

« Do film studies form a discipline? », conférence en anglais à l’Université Concordia (Montreal), en ligne : http://video.nt2.ca/video/167/Dominique-Chateau-Do-film-studies-form-a-discipline, 2009

 

« Ostranenie in French Film Studies : Translation Problems and Conflicting Interests », in Ostrannenie, On « Strangeness » and the Moving Image. The History, Reception, and Relevance of a Concept, ed. Annie van den Oever, Amsterdam University Press, The Key Debates. Mutations and Appropriations in Film Studies, 2010

 

Subjectivity, ed. Dominique Chateau, Amsterdam University Press, Série Key Debates, 2011

 

« A Philosophical Approach to Subjectivy in Film Form », in Subjectivity, ed. D. Chateau, Amsterdam University press, 2011

 
RS-SI, Esthétique-Aesthetics, ed. with Martin Lefebvre, vol. 28, n° 3 / vol. 29 n° 1, 2011

 

« The Philosophy of Technology in the Frame of Film Theory : Walter Benjamin’s Contribution », Technè/Technology, Researching Cinema and Media Technologies. Their Development, Use and Impact, dir. par Annie van den Oever, Amsterdam, Amsterdam University Press, Coll. « The Key Debates. Mutations and Appropriations in Film Studies », 2013

 

« Arthur Danto : Philosophy on Art, Philosophy in Art », The Philosophy of Arthur C. Danto, dir. par Randall E. Auxier et Lewis Edwin Hahn, Chicago Illinois, Open Vourt, Coll. « The Library of Living Philosophers ». Avec une réponse d’Arthur Danto : « Reply to Dominque Chateau » (pp. 430-343), 2013

 

Avec Martin Lefebvre, « Dance and Fetish : Phenomenology and Metz’s Epistemological Shift », October, 148, Printemps 2014

 

« Orientality : the Orient as Ideological and Artistical Challenge », in Orientalism at the Turn into the Twentieth Century : Cultural Representations and Glocal Studies, Seijo CGS Reports, n° 5, Center for Glocal Studies, Seijo University,2015

 

« Between Fascination and Denial : the Power of the Screen », in Screensed. (with José Moure), Amsterdam University Press, Série Key Debates in European Film Theory, 2016

 

« The Film that Dreams. About David Lynch's Twin Peaks Season 3 », Stories, Annie van den Oever and Ian Christie, eds., Amsterdam, Amsterdam Universtiy Press, Key Debate in European Film Theory, 2018  

 

 

 

 

 

Version imprimable Version imprimable | Plan du site
© Dominique Chateau